Légcsavaros hajó a vízi mentésben

Légcsavaros hajó a vízi mentésben

  29 Jan 2025

Speciális eszköz beszerzésével növelte munkájának hatékonyságát a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata (VMSZ).Két légcsavaros hajót szereztek be, ami különleges, így mocsaras, lápos, jeges vízfelületeken tudnak akadálymentesen dolgozni. Az Airboat – légcsavar csónak – használatát gyakorlatot tartva, a Kis-Balatonon mutatta be a VMSZ, együttműködésben a területet kezelő Nyugat-dunántúli Vízügyi Igazgatósággal és a Balaton-Felvidéki Nemzeti Parkkal. Feladatkörből adódóan jelen volt a közelben működő Hévíz-Balaton Airport Kft. képviselete.
– Az elmúlt 25 év során számtalan hatósággal működtünk együtt, amennyiben a segítséghez a mi szaktudásunkra, eszközeinkre volt szükség – mondta a széles körű partnerségi munkáról Bagyó Sándor, a VMSZ elnöke.
– Több éve kezdtünk el dolgozni azon, hogy hozzájussunk légcsavaros hajóhoz, ami jégen és mocsaras, zsombékos területen is tud haladni. A Kis-Balaton ilyen speciális terület, ahol csak ezekkel az airboat néven ismert, merev aljú, légcsavar meghajtású hajóval lehet hatékonyan menteni, illetve kárelhárítást végezni, de ugyanígy vonatkozik ez befagyott vízen való munkavégzésre is.
Bagyó Sándor a megvásárlás körülményeiről is beszélt:
– Ezeknek az eszközöknek a piaci ára nagyon magas – mondta. – Egy csehországi tulajdonossal két éven át alkudoztunk, hogy meg tudjuk venni a két airboatot. A Nyugat-dunántúli Vízügyi Igazgatóságnak, a Balaton-Felvidéki Nemzeti Park Igazgatóságnak köszönjük szépen a közös gondolkodást, a lehetőség biztosítását a gyakorlatra, hogy elég tapasztalatot szerezzünk a használatra. Az airboatjainkat az országban bárhol be tudjuk vetni, mert utánfutóval könnyen tudjuk ezeket szállítani.
A Hévíz-Balaton Airport ügyvezető igazgatója, Benkő Attila arról szólt, hogy a reptér működtetés mellett, azzal összefüggésben fontos feladatuk a vészhelyzetekre való felkészültség. A szükség esetén való beavatkozás nemcsak az üzemi területére terjed ki, 8 kilométeres körzetre vonatkozik ez a feladat.
– A szárazföldi beavatkozásokhoz szükséges felszereltséggel rendelkezünk, de a mocsaras, lápos területeken nem igazán tudunk a tűzoltó felszereléseinkkel mozogni – tette hozzá az igazgató. – Ezért kötöttünk együttműködési megállapodást a VMSZ-szel, közösen tudunk így dolgozni a saját mentőeszközeinket is bevetve ha kell, ha egy légijármű itt, a Kis-Balaton területén kerül bajba.
Busa Tamás, a Nyugat-dunántúli Vízügyi Igazgatóság műszaki igazgatóhelyettese a következőket mondta a gyakorlatok kapcsán:
– Köszönjük, hogy minden érintett szervezet előre gondolkodik és felkészül az esetleges vészhelyzetre. A Kis-Balaton Vízvédelmi Rendszer egy összetett műszaki és egyben egy gyönyörű természetvédelmi terület. Itt úgy kell végezni a vízgazdálkodási munkát, hogy azzal védjük a természeti értékeket. Kötelezettségünk az esetleges vízminőségi kárelhárítás, a készültség fenntartása olyan esetre, amikor a védekezést azonnal el kell kezdeni. Fel vagyunk erre készülve szaktudással, anyagokkal, gépekkel, ehhez tud a továbbiakban jelentősen hozzájárulni az airboat, amit a vízimentők most üzembe helyeztek.